EĞİTİM TEKNOLOJİSİ NEDİR?
Eğitim
teknolojisinin sürekli gelişen ve değişimler gösteren bir alandır. Kısa
sayılabilecek bir süreç içerisinde, eğitim teknolojisi kendisine oldukça geniş
bir uygulama alanı bulmuştur. Bu da alanın amaçları ve sınırları ile ilgili
karışıklıkların oluşmasına sebep olmuştur. Makine kullanımının yanı sıra
teknoloji, sistemler, işlemler, yönetim ve kontrol mekanizmalarıyla hem
insandan hem de eşyadan kaynaklanan sorunlara, bu sorunların zorluk derecesine,
teknik çözüm olasılıklarına ve ekonomik değerlerine uygun çözüm üretebilmek için bir bakış açısıdır. Eğitim teknolojisi öğretme/öğrenme
biliminin sınıf ortamı aracılığıyla gerçek dünya şartlarına uygulanmasıyla elde
edilen bilgiler bütünüdür. Bu süreç içerisinde geliştirilen her türlü yöntem ve
araç da bu uygulamaya yardım etmek amacını taşır.
Eğitim teknolojisi, öğretim ilkelerinin
uygulanabilmesi için oluşturulmuş bütün metodolojiler ve tekniklerdir. Eğitim
teknolojisi öğrenme sürecini geliştirmek için oluşturulan her türlü sistemi,
tekniği ve yardımı içerir. Böyle bir yapıda şu 4 özellik önemlidir: öğrencinin
ulaşması hedeflenen amaçların tanımlanması; öğrenilecek konunun öğretim
ilkelerine göre analiz edilip, öğrenilmeye uygun şekilde yapılandırılması;
konunun aktarılabilmesi için uygun medyanın seçilip kullanılması; dersin ve
derste kullanılan araçların etkililiğini ve öğrencilerin başarı durumlarını
değerlendirmek için uygun değerlendirme yöntemlerinin kullanılması
Eğitim teknolojisi
"her türlü öğrenme koşullarında problemlerin ortaya konmasından, bu
problemler için çeşitli (değerlendirme, yönetim, uygulama) çözümler
üretilmesine kadar her aşamada insanların, yöntem ve fikirlerin, çeşitli
araçların ve örgütsel fikirlerin de içinde bulunduğu karmaşık ve tümleşik bir
süreçtir
Kitap,
tebeşir, öğretmen gibi temel öğretim araçları ve yöntemleri çok uzun zamandan
beri kullanılmaktadır. Bugün öğretmenler daha iyi hazırlanmakta, kitaplar daha
iyi tasarlanıp daha iyi yazılmakta ve renkli tebeşirler kullanılmaktadır; ama
bu araçların işlevleri ve öğrenci için anlamları yüzyılı aşkın bir süredir hiç
değişmeden kalmıştır. Ayrıca bu süre zarfında öğretimin nasıl uygulanacağına
ilişkin her hangi bir temel değişiklik de yapılmamıştır. Öğretim hâlâ, öğretmen
merkezli, gruba yönelik ve ders kitabı tabanlı hazırlanmakta ve
uygulanmaktadır. Bu yöntem 19.yy' da İngiltere ve Amerika'da başlayıp yayılan
Lancastrian modelinin devamı niteliğindedir Bir buçuk yüzyıldır birçok
değişikliğe uğramasına rağmen bu model endüstriyel üretim mantığının sonucu
olan eğitimde seri üretimi geleneğine sıkı sıkıya bağlı durmaktadır.
Eğitim
teknolojisi, eğitimsel sorunlara çözüm üretmek amacıyla öğretim, öğrenme,
gelişim, yönetim teknolojilerinin ve diğer teknolojilerin bir arada
kullanılmasından meydana gelmiştir.
1. Hem öğretim hem de eğitim teknolojisi için çıkış
noktası olan kavram teknoloji olarak karşımıza çıkmaktadır. Fakat burada ayrıca
"eğitim" kavramı üzerinde de durulması gerekir. Olgunlaşmayı yaşam
yeterliklerini sağlamak üzere yaştan bağımsız olarak yapılan her türlü girişim
eğitim kapsamına girer.
Eğitimin beceri, tavır, tutum veya inanç kazandırma
şeklinde bir uygulaması olduğu gibi, ayrıca öğrencinin kritik düşünme, bağımsız
düşünme ve karar verme yeteneklerini geliştiren (eğitim tanımı ile asıl
anlatılmak istenen de budur) önemli bir yönü de vardır.
Eğitim ve öğretim ile ilgili anlamların eğitim ve
öğretim teknolojileri konularıyla bağlantısı bazılarını eğitimi destekleyecek
teknolojiler ile ilgili olarak insanoğlunun bugüne kadar yaptığı en büyük
keşfin ne olduğuna dair sıkıntılı düşüncelere sürüklemesi mümkündür.
Alfabe,
insanoğlunun bilgiyi paylaşması, kaydetmesi ve saklaması için entelektüel bir
araç olmuştur. Kâğıdın icadı ve yazım araçlarının geliştirilmesi, alfabe
yardımıyla yapılan işlemlerin daha kolay gerçekleştirilebildiği bir süreci
başlatmıştır. Kitap, birçok sayfadan oluşan, değişik tasarımlara sahip, sunmak
istediği bilgiyi sıralı olarak veren bir araç olarak düşünülebilir. Kısaca
kitap, teknik açıdan bakıldığında televizyon gibi, bilgisayar gibi vermek
istediği bilgiden farklı bir yapıya sahip bir araçtır. Matbaanın icadından
sonra kitap yaygınlaşarak hemen herkesin ulaşabildiği bir araç oldu. Karatahta
hem öğrencinin hem de öğretmenin aynı anda aynı konu üzerinde çalışabilmesine
olanak sağlayan ilk sınıf içi iletişim araçlarından birisidir. Okul otobüsü
öğrencilerin uzak yerlerden öğretim yerlerine taşınması ve dolayısıyla uygun
eğitim ortamının sağlanması açısından bir öğretim aracı olarak görülebilir.
Eğitim her yönüyle öğretmen, öğrenci ve çevre arasındaki bir iletişim ağı
olarak görülürse, o zaman öğretim teknolojisinin bu ilişkileri tanımlamada
önemli bir görevi olduğu anlaşılabilir
Bilim ve
teknolojinin çağdaş insan yaşamının ayrılmaz bir parçası haline geldiği bu
günlerde eğitimcilerin eğitim teknolojisi alanındaki gelişmelerle yakından
ilgilenmeleri ve bu gelişmelerin kendi alanlarına uygulama olanaklarını
araştırmaları kaçınılmaz bir zorunluluktur. Bugün bu alanda karşılaşılan
başlıca sorunlar: 1) Teknolojinin olası kullanılma olanaklarını araştırmak ve
bu konudaki bulguları yaymak, 2) Gerekli personeli yetiştirmek ve 3) Uygulamaya
geçebilmek için üç yönlü bir nitelik taşımaktadır.
Günümüzde eğitim teknolojisi iki temel boyutta gelişme
göstermektedir. Bu boyutlardan birisi daha çok ürünün ön plana alındığı ortam
teknolojileri (eğitimde yeni teknolojiler) ile ilgilidir. Eğitim teknolojisinin
süreç olarak ele alındığı ikinci boyut ise öğretim tasarımı alanı ile ilgilidir.
Eğitimde etkililiği ve verimliliği sağlayacak öğrenme-öğretme süreçlerinin
tasarımlanmasında öğrenme kuramlarının insan öğrenmesiyle ilgili olarak
sağladığı bilgilerden yararlanılarak, öğrencilerin özellikleri, beklentileri,
süreçteki rolleri ve etkinlikleri, öğretmenin süreçteki rolü ve etkinlikleri,
öğretim materyallerinin hazırlanması, gerekli teknolojik araçlar, uygun yöntem
ve teknikler gibi pek çok değişken dikkate alınmalıdır. Öğrenme - öğretme
süreçlerinin tasarımlanması, uygulanması, değerlendirilmesi ve
geliştirilmesinde bilimsel araştırma bulgularının esas alınması gerekmektedir.
Hiç yorum yok:
Yorum Gönder