HEDEFLERİN ÖZELLİKLERİ VE İFADE EDİLMESİ
(HEDEF YAZMADA DİKKAT EDİLECEK NOKTALAR)
Hedefler
hangi düzeyde ve türde olursa olsun işe yarar, kullanışlı olabilmeleri için
belirli niteliklere sahip olmaları gerekir. Bilişsel, duyuşsal, devinişsel
alanın her basamağında hedef yazarken şu noktalara dikkat edilmelidir.
1. Öğrenci davranışına dönük olmalıdır. Öğretmenin
yapacakları hedef olamaz. O nedenle hedefler öğrenci davranışına dönüştürülecek
ve öğrenme özelliğini belirtecek şekilde yazılmalıdır.
Örnek:
Okuduğunu anlama yeteneğini geliştirmek (Yanlış)
Okuduğu Türkçe bir metni anlayabilme (doğru)
2.
Hedef cümlelerin sonuna hedefin
bulunduğu basamağın özelliğine uygun sözcükler gelir. Hedef cümlelerin sonunda
basamağın özelliğine göre “bilgisi, becerisi, gücü, yeteneği, oluş, ilgililik,
farkındalık, hoşgörürlük” gibi sözcüklerden biri ya da “bilme” fiiliyle biten
bir birleşik cümle bulunmalıdır.
Örnek: -
Matematik dersinde dört işlemden yararlanarak problem çözebilme
3. Hedefler öğrenme ürününü dile getirmelidir. Öğrenme
sürecine dönük ifadeler, bir takım özellikler hedef olamaz. “yapar,çizer,
bilir” ya da “yapmalı, öğretmeli, yapmak, bilmek” gibi fiillerle hedef
yazılamaz.
Örnek:
“öğrenci bilimsel yöntemi kullanır” ifadesi Yanlıştır. Çünkü burada bir öğrenme
ürünü değil bir süreç söz konusudur.
4. Konu başlıkları hedef olamaz. Örneğin “toplama,
çıkarma” vb.. birer konu başlığıdırlar. Konu pek çok öğrenme sonucu ile
birlikte öğrenme süreçlerini içine alır. Bu tür ifadeler davranışa
dönüştürülemez.
5. Hedef yeterince kapsamlı, aynı zamanda sınırlı
olmalıdır. Hedef hem bir grup davranışı temsil edecek kadar genel, hem de
öğretimi yönlendirmek üzere bir öğrenme ürününü ortaya koyacak kadar sınırlı
olmalıdır. Hedef beklenen kapsamı açıkça ifade edebilmeli, ve belirli tek bir
ürün için yazılmalıdır.
Örnek: 5 ile yediyi çarpabilme (bir
öğrenme ürününü ortaya koyamıyor yanlış)
Verilen iki doğal sayıyı çarpabilme (doğru)
Örnek :
“Verilen bir yuvarlak nesneyi tanıma, şeklini çizebilme. “Duygu ve
düşüncelerini yazılı ve sözlü olarak anlatabilme” ifadelerinde birden fazla
ürün söz konusudur. Yazılı olarak anlatma ayrı sözlü olarak anlatma ayrı bir
üründür. “Atatürk devrindeki belli başlı tarihi olgular bilgisi” ifadesi,
yalnızca Atatürk dönemi ile ilgili kalır. Bütün bir cumhuriyet dönemini
kapsaması isteniyorsa “Cumhuriyet dönemindeki belli başlı olgular bilgisi” şeklinde
ifade edilmelidir.
6. Hedefler açık seçik olmalıdır. Hedef ifadesi herkes
tarafından farklı anlaşılmayacak şekilde açık seçik olmalıdır.
Örnek:
Problem çözme süreçlerini uygulayabilme (açık değil)
Bir matematik işlemi dört işlemi kullanarak çözebilme (açık)
7. Hedefler yazıldığı konu ile ilişkili olduğu belli
olmalıdır. Örneğin “kavramların anlam bilgisi” ifadesi eksik ve anlamsızdır.
“Coğrafya dersi ile ilgili belli başlı kavramların anlam bilgisi”
olmalıdır. “Matematikte ona tamamlama tekniğini kullanabilme” eksik dolayısı
ile yanlış bir hedeftir. “Toplama sırasında ona tamamlama tekniğini
kullanabilme” şeklinde yazılması gerekir.
8. Hedefler birbirini tamamlayıcı, yani binişik/bitişik
olmalıdır. Bir hedefin kapsamının bittiği yerde bir diğeri başlamalıdır.
Örneğin “Toplumun bir öğesi olduğunu bilip kurallara isteyerek uyma” şeklinde
bir hedef olamaz. Çünkü burada “Toplumun bir öğesi olmanın bilgisi”, kuralları
benimseme” ve “kurallara uyma gibi” bir birini tamamlayan üç ayrı hedef söz
konusudur.
9. Hedefler yazılmak isten alanın niteliklerine ve
basamaklarına uygun olmalıdır. Bilişsel özellikleri ağır basan davranışlar
bilişsel alana, duyuşsal özellikleri ağır basan davranışlar duyuşsal alana,
devinişsel alan özelliklerine uygun davranışlar ise devinişsel alana özgü
ifadelerle yazılmalıdır. Hedefler yazıldıkları alanın hangi alt basamağı için
yazılıyorsa, o alanın özelliklerine de uygun olmalıdırlar. Öte yandan bir
konuda basamaklardan biri atlandığında, ondan sonraki basamak için hedef
yazılamayabilir. Örneğin çıkarma işlemiyle ilgili bilişsel alanın bilgi
basamağında hedef yazdınız (çıkarma işlemi ile ilgili ilkeler bilgisi), kavrama
basamağında bu konuda hedef yazmadan (çıkarma işlemini açıklayabilme), bu
konuda uygulama basamağında hedef ( verilen bir çıkarma işlemini yapabilme)
yazamazsınız. Çünkü o zaman işlemi kavramadan çocuktan uygulama yapmasını
istemiş olursunuz. Örnek: “harita ile ilgili yer şekilleri bilgisi” “Haritada
gördüğü şekilleri açıklayabilme” “Verilen bir bölgenin yer şekillerini haritada
gösterebilme”
10.
Hedefler birbirini destekler
nitelikte olmalıdır. Bir ders için belirlenen hedefler, kendi içinde mantıksal
açıdan tutarlı olmalıdır. Ayrıca bir dersin hedefleri ile diğer bir dersin
hedefleri birbiri ile çelişmemelidir. Dahası dersin hedefleri; sınıfın
hedefleri, okulun hedefleri, milli eğitimin hedefleri ve devletin uzak
hedefleri ile eklemlenmelidir; bunlar birbirlerini destekler nitelikte
olmalıdır.
11. Ders düzeyinde yazılan hedefler ünite ve bir-iki
saatlik dersler için belirlenirken kapsam ve sınırlılık açısından
daralabilir. Örneğin:
Ders
düzeyinde: “Düzeyine uygun bir metni anlayabilme”
Ünite
düzeyinde :” Düzeyine uygun bir öyküyü anlayabilme”
Bir-iki
saatlik düzeyinde “ Ömer Seyfettin’in Forsa atlı öyküsünü anlayabilme”
Hedefler mümkün olduğu kadar ölçüt
dayanaklı yazılmalıdır. Çünkü hedefin içinde yer alacak ölçüt aynı zamanda
hedefin değerlendirilmesi için de bir veri olacaktır. Dolayısı ile hedefe
ulaşılıp ulaşılamadığı daha kesin bir biçimde belirlenebilecektir. Ancak bu tür
hedefler için ölçüt belirlerken son derece dikkatli olunmalıdır.
- Ölçüt dayanaklı yazılacak hedef hem zamana, hem hedef davranışın niteliğine, hem de öğrencinin hazırbulunuşluk düzeyine uygun olmalıdır. Örneğin “Yüz metreyi bir saniyede koşma“ ifadesi de “Yüz metreyi üç saatte koşma” ifadesi de gerçekçi bir hedef olamaz. O nedenle hedef, zaman ve öğrenci hazırbulunuşluğu bakımından gerçekçi, geçekleştirilebilir olmalıdır.
- Her hedef için belirlenen ölçüt, o hedefte bulunan özellikleri kapsamalıdır. Çünkü bu özellikler değerlendirme sırasında işe koşacaklarımızı da belirler. Örneğin : “Verilen on yeni tümceden en az sekiz tanesinin öğelerini doğru olarak on dakikada bulabilme”
- Birbirinin ön koşulu olan ve çok sıkı bir aşamalılık gösteren hedefler için ölçütler olabildiğince yüksek tutulmalıdır. Çünkü birindeki eksiklik kendinden sonra gelenin tam ve doğru öğrenilmesini olumsuz etkileyebilir.
- İnsan yaşamıyla ilgili, ekonomik şartlarla ilgili, vatanın bütünlüğü ilgili ölçütlerde taviz verilmemelidir.
Hedeflerin Davranışa Dönüştürülmesinin
Yararları
uyarıcıya
verdiği tepkidir. Dolayısı ile bu tepki (davranış) hedefi karşılamıyorsa, yani
hedef davranışa dönüştürülemiyorsa, o hedefin gerçekleştiğinden, varlığından
söz edilemez.
Öte yandan
eğitim durumlarının düzenlenebilmesi, amaçlar ve eğitim durumlarının
değerlendirilebilmesi, bunu için gerekli ölçütlerin, standartların ortaya
konabilmesi; eğitim sisteminde gerekli her türlü düzenlemenin; eğitim
sisteminde çalışan bireylerin değerlendirilebilmesi için davranışların
belirlenmesi gereği vardır.
Hedeflerin
davranış olarak ifade edilmesinin yararları şöyle sıralanabilir.
· Davranışlar öğretim standartlarının ortaya konmasında
yardımcı olurlar.
· Öğrencilerin farklı davranış düzeylerinin
belirlenmesini sağlarlar.
· Öğretim faaliyetlerinin düzenlenmesini yönlendirirler,
Öğretmen ve öğrencilerin öğretimin yönünü ve kazandırılacak içeriği açık olarak
görmesini sağlarlar.
· Davranışlar daha etkili bir öğretim yönteminin
seçilmesine yardımcı olurlar.
· Davranışlar geliştirilecek ölçme araçlarına ve
yapılacak değerlendirmeye temel oluştururlar.
· Davranışlar öğrencinin olduğu kadar öğretmenin
ve eğitim sistemindeki diğer alt sistemlerin değerlendirilmesinde ölçüt işlevi
görürler
Hiç yorum yok:
Yorum Gönder