Hedeflerin yatay boyutunu oluşturur. Eğitim öğretimde hedefler basitten
karmaşığa kolaydan zora ve bilinenden bilinmeyene birbirinin önkoşulu olacak
şekilde aşamalı (taksonomik) olarak sıralanır.
Taksonomi tasnif ederek dağıtma, sınıflandırma demektir. Öğretim amaçlarının bu
anlamda en uygun sınıflandırması BLOOM tarafından yapılmıştır. BLOOM’un
sınıflamasının temel özelliği öğretmene; “öğretim sonunda öğrencide ne tür
değişiklik olacaktır?” sorusuna cevap bulmada yardımcı olmasıdır.
Öğretim
programı hedeflerinin aşamalı sınıflaması üç alanda yapılmaktadır. Þ
A) BİLİŞSEL
(Kognitif) ALAN
B) DUYUŞSAL
(Efektif) ALAN
C) DEVİNİMSEL
(Psikomotor) ALAN
1) BİLİŞSEL (KOGNİTİF)
ALAN: Þ Öğrenilmiş davranışlardan zihinsel yönü ağır basanların kodlandığı
alandır. Bu alan; bilginin edinilmesi ve uygulanması ile ilgilidir. Bireyin
zihinsel süreçlerle ilgili olarak okuduğunu anlaması, problem çözmesi, kavram
bilgisi gibi özellikleri kapsar. Bireyin zihnindeki kimyasal bilgi kodlamasıyla
alakalıdır. Bu alan BLOOM tarafından kodlanmıştır.
Aşamalı olarak 6 ana basamağa ve her basamakta alt basamaklara ayrılmıştır.
Bu alandaki hedefler ve davranışlar basitten karmaşığa, kolaydan zora, somuttan
soyuta ve birbirinin önkoşulu olacak şekilde aşamalı olarak şöyle sıralanmıştır
Þ
A) BİLGİ
(Hatırlama-Tanıma)
→ Kavramlar (Terimler) Bilgisi
→ Olgular Bilgisi
→ Araç ve Gereçler Bilgisi
→ Alışılar (Teamüller) Bilgisi
→ Yönelimler ve Aşamalı Diziler Bilgisi
→ Sınıflamalar ve Kategoriler Bilgisi
→ Ölçüler Bilgisi
→ Yöntem Bilgisi
→ İlke ve Genellemeler Bilgisi
→ Kuram ve Yapılar Bilgisi
BİLGİ BASAMAĞINDA HEDEF ve DAVRANIŞ YAZMA: Þ Bir basamakta
herhangi bir nesne ve olguyla ilgili bazı özellikleri kişinin GÖRÜNCE
TANIMASI, SORUNCA SÖYLEMESİ yada EZBERDEN AYNEN TEKRAR ETMESİ gibi
davranışları kapsar. Bilgi düzeyi önceden öğrenilenleri HATIRLAMA yada TANIMAYA
dayanır. Bu basamakta anlamını ve mantığını bilerek tanıma, söyleme ve ezberden
söyleme vardır. Öğrenci öğretim etkinlikleri sonunda prensipler, listeler,
tasnifler ve ölçüler, teoriler ve olaylar hakkında “BİLGİ” sahibi olur.
Bilgi düzeyinde hedef yazılırken cümlenin sonuna; “bilgisi, hatırlayabilme,
tanıyabilme” sözcüklerinden birisi gelmeli, dersin adı, düzeyi belirlenmeli ve
sınırlama konulmalıdır.
Bilgi
düzeyinde hedefler davranışa çevrilirken cümlenin sonuna “yazma/söyleme, seçip
işaretleme, eşleştirme, doldurup yazma, tanımlama, kopya etme, isimlendirme,
sıraya koyma, gösterme, altını çizme, ifade etme, tekrarlama, ölçme, ezberleme,
betimleme” gibi söz veya söz öbekleri getirilmelidir.
ÖRNEKLER Þ ( Bilgi Düzeyinde Hedefler)
→ Maddelerin çeşitlerini sınıflama bilgisi
→ Sosyal Bilgiler dersi ile ilgili
temel kavramların anlam bilgisi
→ Fen Bilgisi dersinde belli başlı kavramların anlam bilgisi
→ Sosyal Bilgiler dersi ile ilgili
belli başlı olgular
bilgisi
→ Fen Bilgisi dersindeki başlıca buluşlar bilgisi
→ Hayat Bilgisi dersinde geçen temel
araçlar bilgisi
→ İlimiz ve Bölgemizi tanıyalım ünitesinde geçen temel sınıflamalar bilgisi.
(Bilgi
Düzeyinde Davranışlar)
→ Verilen bir tanımın doğru yada yanlış olduğunu yazma / söyleme...
→ Bir dizi kavramla bir dizi tanımı
eşleştirip işaretleme...
→ Yeryüzü şekli, iklim, bozkır, maki kavramlarının tanımlarını derste geçen
ifadesiyle yazma / söyleme...
→ Verilen bir tarihi olgunun geçtiği zamanı tarih şeridinde işaretleyip gösterme,
→ Kroki, plan, harita ve pusula
gösterilince adını yazma / söyleme...
→ Bilimsel yöntemin
basamaklarını sırasıyla yazma / söyleme...
→ Laiklik teriminin tanımını söyleme.
→ Maden devrine adını veren buluşları sıra ile yazma...
Ayrıca şu sorularda bilgi düzeyini ölçmeye yöneliktir Þ
→ İstanbul’un fethi kaç tarihinde olmuştur?
→ Ülkemizin en geniş orman alanı hangi bölgemizdedir?
→ Darwin kuramının genel özelliklerinden üç tanesini yazınız?
→Verilenler içinden eğitimin tanımını seçip işaretleyiniz?
B) KAVRAMA(
Açıklayabilme-Yorumlayabilme)
→ Çevirme
→ Öteleme
→ Yorumlama
Bu düzey
öğrencinin daha çok öğrendiklerini kullanarak bilgi üretmesi ile ilgilidir.
Kavrama düzeyinde, bilgi düzeyinde kazanılan davranışların öğrenci tarafından
özümsenmesi, kendine mal edilmesi, anlamının yakalanması söz konusudur. Burada
bilginin TRANSFER edilmesi gerekmektedir. Transfer türü öğrenmelerde
yalnız başına ezberleme, anımsama ve tanıma yoktur. Bunlara ek olarak ve
onların üstünde yeni bir anlatım biçimine çevirme, yeni bir grafiği yazılı yada
sözlü olarak açıklama, bir olgunun nedenini, niçinini, nasıl ve niye olduğunu
kendi cümleleriyle gerekçe göstererek açıklama, yeni örnek verme, verilenlerin
geçmişini ve geleceğini kestirme vardır.
Bu
aşamada öğrenci öğretimin sonucunu kendi cümleleriyle ifadelendirmeli, teşhis etmeli,
örneklemeli, açıklamalı ve sınıflandırmalıdır.
Kavrama
düzeyi kendi içinde çevirme, yorumlama ve öteleme olarak aşamalı şekilde üç alt
basamağa ayrılır Þ
• ÇEVİRME Þ Bu basamakta; verilerin grafiğe, grafiklerle
gösterilenleri yazıya yada sözel anlatıma, şekle; şekille verilenleri grafiğe,
söze, yazıya; yazıyla verilenleri şekle, grafiğe anlamını bozmadan çevirme bu
basamağın kapsamı içindedir. Türkçe verilen bir iletişimi yine başka
sözcüklerle Türkçe’ye, Fransızca veya Almanca’ya çevirme bu basamakta istenilen
davranışlardır. Yalnız veriler ve istenilenler öğrenci için yeni olmalı yani
derste işlenmemiş olmalıdır. Bu basamakta hedef yazarken hedef cümlesinin
sonunda “istenilen anlatım biçimine çevirebilme” ifadesi bulunmalıdır. Hedeflerde
davranışa çevrilirken cümlenin sonunda “seçip işaretleme, grafiğini çizip
gösterme, yazma, söyleme” gibi ifadeler bulunmalıdır.
Hiç yorum yok:
Yorum Gönder